Pelgrimshoeve Kafarnaüm

3 maart 2017 - Vessem, Nederland

De laatste overnachting in Nederland. Morgen de grens over, op naar het  Norbertijnenabdij te Postel. De pater zei dat ik van harte welkom was; wel voor 5 uur melden!

Nu overnacht ik in  de pelgrimshoeve te Vessem. Samen met José waren we hier al eerder geweest, dus bekend terrein. De overnachtingen in Tricht en Vught waren heel bijzonder. Beide waren Pelgrims voor Pelgrims adressen. Wat een aardige mensen, wat een pareltjes. Overnachten, avondeten, ontbijt en lunchpakket. Beide adressen wilden er niets voor hebben! Ze vonden het leuk om een pelgrim op weg naar Santiago in huis te hebben en naar de verhalen te luisteren.
Over parels gesproken. Wat te denken van mensen die zomaar een stukje mee lopen, gewoon om min verhaal te horen!

Gisteren was ik redelijk gesloopt en had het geluk dat Jan Jonker uit Zwolle een dagje mee wilde lopen. Aanspraak doet de pijn verzachten! Jan pikte ik op in Geldermalsen en in Den Bosch namen we weer afscheid, echter niet voordat mijn vriend Piet zich bij ons aangesloten had. Piet liep het laatste stukje naar Vught mee en of het niet op kon was er ook een kortstondige ontmoeting met José, die die dag een afsprak had met een vriendin.

In Oostelbeers bevond zich in de kerktoren een kapel. Een bord gaf aan  "Maria is thuis". Naar binnen dus en mijn eerste kaarsje opgestoken, waarbij mij gedachten uitgingen naar mijn schoonzus Greet, mijn lieve buurtjes Jos en Mieke (de sponsors van de kaarsjes) en José die het vandaag - precies een jaar geleden overleed haar moeder- best moeilijk gehad heeft.
Marja gecondoleerd met je broer. Deze info kwam te laat anders had ik daar zeker ook aan jou gedacht.

Mazzel tot nu toe met het weer. Regen heb ik na de eerste kilometers nauwelijks meer gehad. De storm van gisteren was andere koek. Bij het passeren van de rivieren was het wandelen over de bruggen niet echt aantrekkelijk en was ik blij dat er vangrails waren. Je vangt wat wind met zo'n rugzak.

Vanavond heeft broeder Fonds mij en een medepelgrim heengezonden. Muziek, kaars, schelp en een mooie boodschap maakten het tot een bijzonder moment (alweer!)

Ook onderweg hoor ik dat veel mensen jaloers zijn. Houden zo, zo ik zeggen. Het wordt anders wel erg druk.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Kees:
    3 maart 2017
    Mooi om te lezen ! Heel knap van u ! Ik ga het met belangstelling volgen , heel veel succes ( en vergeet niet te genieten !! )
  2. Evert:
    3 maart 2017
    Adje! Lekker verhaaltje.
  3. Luuk:
    4 maart 2017
    Don't forget, Sunday is a rust dag, just joking Ad, een goed verhaal.
  4. Bob:
    Hoi Ad,
    Hartstikke leuk dat we op deze manier je kunnen volgen.
    Doe je best,
    Groetjes,
    Bob
  5. Jan:
    4 maart 2017
    Ad, geweldig een dag met je mee te lopen. We hebben de elementen letterlijk getrotseerd: code geel! géén mutsen- en pettenweer, maar heerlijk buiten!
    Buen Camino,
    Jan
  6. Klaas en Lida:
    5 maart 2017
    1 klein landje heb je gehad Ad. Ga zo door!
  7. Andre:
    5 maart 2017
    Ad je kan niet alleen goed fietsen en lopen maar ook prachtig vertellend schrijven. Zo zijn we bij je!
    Andre, Karen en Jean-Jacques
  8. Lennie Aarts:
    Hallo Ad,
    Leuk je verhalen te lezen en je tocht te volgen,succes met je tocht.
    Ria&Lennie
  9. Annette Brouwer:
    Dag Ad,
    De tijd vliegt, je bent al weg. Vanaf nu loop ik virtueel met je mee.
    Ben je al in Hoegaarden geweest waar parochieassistente Liesbeth in tegenstelling tot wat in het boekje staat geen pelgrims ontvangt?
    Volgens dorpsgenoten omdat ze al zes kinderen heeft.

buen camino
    André
  10. Greet en Jacques:
    7 maart 2017
    Lieve Ad,de vonk van het aangestoken kaarsje vloog wel over maar werd geen vlam!! Herhalen?wandel ze
  11. 7 maart 2017
    Hoi Ad, fijn dat het zo goed gaat en hartelijk dank voor de kaarsjes!.
    Wij lezen dat je geniet ga lekker zo door!
    Veel liefs van Jos en Mieke.
  12. Adriaan:
    7 maart 2017
    André Brouwer ik heb in het begin een andere route genomen (kwam uit Vessem). Van nu af aan volg ik tot Zuid-Frankrijk de route die jij ook gelopen hebt. Ik kijk uit naar jouw tips/suggesties