Langs Norbertijnenabdijen

7 maart 2017 - Diest, België

Party Centrum St. Hubertus te Hulsen. Ik zit te wachten op Piet en zijn vriendin Mieke uit Mol. Vanavond slaap ik bij hen en morgenochtend brengen ze me weer naar deze plek op de route. Genoeg tijd om te mijmeren. Bij voorbeeld over de afgelopen dagen, die ik samen met Frans liep. Twee 69- jarigen op weg naar Santiago, ieder met zijn eigen gedachten. De asfaltwegen, de sompige paden langs de Kleine Beerze, rechte eentonige wegen en kronkelende vaak met modder bedekte paden. Ik krijg ze allemaal voor niets!

Toen ik vanmorgen in de spiegel keek van het klooster te Postel constateerde ik enige verbetering in de vermoeidheid van mijn gezicht. Wat zag ik er de afgelopen dagen uit! Het klooster doet mij blijkbaar goed; de gebeden (bij één dienst moesten we aanwezig zijn), de gesprekken met Hollandse groep van vijf heren, pater Ben en natuurlijk de stilte.

Ik weet nu al niet meer wat voor een dag het is. De dagen worden bepaald door een vast ritme: opstaan, ontbijten, wandelen, aankomst, douchen, avondmaaltijd en vroeg naar bed, of het nu zondag of woensdag is.
De wandeling zelf onderbreek ik voor rustmomenten, indien mogelijk in de buitenlucht, mede omdat er tot nog toe weinig cafés en/of restaurants op de route zijn.

Nieuwe dag, nieuwe kansen. Zo dacht het weer er vandaag (6 maart) ook over. Veel regen en alsof het oefenen als dakloze onder het viaduct over het Albertkanaal nog niet genoeg was, werd ik al lopend over hetzelfde viaduct getrakteerd op héél veel hagelstenen. Na zo'n dag is elke opvang een traktatie, vooral wanneer de slaapruimte verwarmd is. In dit geval betreft het een gastenkamer in de Norbertijnenabdij te Tongerlo.

De ene abdij is de andere niet. Zo kennen ze hier geen vrijwillige bijdrage, maar zonder blikken of blozen vertelde pater Pablo wat de prijs was. In de prijs was geen barmhartigheid  te bekennen en dat voor bed en brood! Natuurlijk werd mijn aanwezigheid bij de gebedsdiensten zeer op prijs gesteld: eerst bidden en dan pas eten! Dus morgen (7 maart ) om 6.45 in de kerk.

Mijn gevoel dat ik de juiste keuze heb gemaakt wordt elke dag sterker. Ja dit is wat ik wil, ondanks dat ik weet dat er nog vele moeilijke momenten zullen komen.

Een luxe dag mag ook wel eens. Na zo'n anderhalve km een bakker. Luxe broodjes ingeslagen en een aantal km's verder een café met een ruime keuze uit gebak. Ja, er moet gewerkt worden, in dit  geval aan de lijn. Ook heb ik me een plaatselijke heer laten verleiden om een (stukje) andere route te lopen, zodat we het kasteel beter op de foto konden zetten. Niets was me deze dag teveel. Lunchen in het zonnetje, op een bankje midden op de hei. Ook al zo'n luxe.

Te vroeg in Diest aangekomen, kon pas vanaf 5 uur terecht, en dus maar neer gestreken in 'Oud Diest' op de Grote Markt en me laten verleiden door een flink bord spaghetti. Het avondeten was binnen, de tijd verstreken en dus op weg, samen met Frans, naar ons logeeradres (vrienden op de fiets). Onze 'gastouders' wilde ons eerst samen in een twee persoons bed stoppen, maar dat ging ons te ver. Samen lopen is toch van een andere orde!

Net slaapplaats geregeld voor morgen, dus laat de deze nieuwe dag maar komen. Wel eerst even uitrusten natuurlijk.

1. Paul:
    7 maart 2017
    Zo op het bordje te zien nog een klein stukje. Zet hem op broeder!!!
  2. Klaas en Lida:
    7 maart 2017
    De omgeving is nog dor en kaal maar door de kleur van je jas wordt het een fleurig plaatje. Maar blijf op de horizon letten! Het gaat je lukken met al dat geestelijk voedsel onderweg.
  3. Evert:
    Goed bezig Ad!
  4. Annette Brouwer:
    8 maart 2017
    Dag Ad,
    Volgens mij zit je inmiddels op 'mijn' route. Ik kwam er (vanaf Leuven) in Tienen op.
    Ik hoop dat ik niet al te belerend ben, maar ik geef ook schrijfles. Tegen mijn leerlingen zou ik bij je opmerking over die gastenpater die zonder blikken of blozen de prijs noemde, zeggen dat het voor ons lezers dan wel fijn is te weten wat die prijs is. Dan kunnen we met je meeleven. Of juist niet, dan denken wij lezers: is die Ad zelf niet een beetje een vrek? :) Nu blijft het wat hangen.

Grappig je opmerking over niet met een andere man in een tweepersoonsbed willen liggen. Ik was eerst ook zo, maar na een aantal weken op weg, word je al makkelijker was mijn ervaring. Ben benieuwd.

Ik loop in gedachten met je mee.
    Buen camino
    André