Santiago!

18 juni 2017 - Santiago de Compostela, Spanje

Tijdens onze rustdag in Arzúa hadden we ons al enigszins voorbereid op de confrontatie met een groot aantal pelgrims op de route - we lopen nu op de Camino Frances - maar de werkelijkheid overtrof in negatieve zin onze verwachtingen. Overal waar je keek zag je pelgrims en al die pelgrims maken ook nog eens veel kabaal. Wat een verschil met de Camino del Norte!
Met de toename van het aantal pelgrims stijgt blijkbaar ook het aantal Bars c.q. Restaurants, want na elke 5 km was er wel iets.
De route liep door een lieflijk gebied van bossen en velden, met hier en daar een dorpje. De vele schaduw en het lopen in de ochtenduren voorkwam dat we het erg warm kregen. In A Rúa stonden we zo plots voor een gerenoveerd boerderijtje, dat ons pensionnetje bleek te zijn. Pal aan de route! Morgen een korte etappe naar Lavacolla. Dat wordt achteruit lopen!

In ons pension maakte we kennis met Kim, een jonge vrouw uit Rotterdam en werkzaam in Amsterdam (moet kunnen). Voor mij was het een lange tijd geleden dat ik een Hollandse pelgrim ontmoet had en voor Kim was ik de eerste hollander die ze op haar  tocht tegenkwam. Zij liep alleen de laatste 100 km van de Camino Frances om zo te ervaren wat het is. We hadden leuke gesprekken, voor, tijdens en na het eten. Haar vader heeft nog voor Feyenoord gevoetbald. Kim komt vandaag in Santiago aan. Ze wordt daar ingehaald door haar ouders.

Bij het ontbijt ontmoette ik geheel onverwachts Caroline uit Antwerpen. Ik kende haar reeds door de verhalen van Hugo en Gilbert, waarmee ze in Noord-Frankrijk lange tijd had meegelopen. Mijn Belgische vrienden zullen van deze ontmoeting opkijken!!

Ik je hoofd zit dat het een gemakkelijk stukje lopen wordt, waarnaar je spieren zich gaan gedragen. Het gevolg was dat bij de eerste de beste klim -hierop hadden we niet op gerekend- de benen volop in weerstand kwamen. Geholpen door de hitte en een slechte nachtrust (warm en de hele nacht geblaf van honden) werd het crime. Bij de tweede rust mezelf maar eens goed aangepakt met als gevolg dat ik de laatste kilometers weer als normaal omhoog ging. Vanwege de hitte waren we erg blij dat de route veelal door bosgebied liep. Verder lijkt onze Camino de laatste dagen meer op een terrassen-test!Ruimschoots voor de ergste hitte kwamen we in Lavacolla, ongeveer 8 km voor Santiago, aan. Hier hadden we drie jaar geleden ook overnacht.

Het is 18 juni 2017, het is niet alleen mijn 70e verjaardag maar ook de dag dat ik Santiago de Compostela bereik. Enerzijds een droom die uitkomt en anderzijds het gevoel van een gelukkig mens te zijn; zo gezond nog op die leeftijd. Het is vandaag zondag en ik voel me dan ook een zondagskind. Op mijn bed ontvang ik een lief kaartje van Rik en Corleen en een cadeau van José (een weekje Vlieland in September). Ik 'moet' dus weer weg!

In de hitte lopen we via Monte Gozo, een plek waar de meeste pelgrims overnachten alvorens hun tocht in Santiago te beëindigen, waar we rond 10.45 op het plein voor de kathedraal aankwamen. In een van de straatjes hiervoor kwam ik Adrie en Michel tegen, die ik vlak na Vezelay ontmoette. Ik kan me nauwelijks meer herinneren hoe lang dit al weer geleden was. Na wat fotomomenten op weg naar de huiskamer. Op weg daar naar toe kwam ik ook weer oude bekenden tegen (drie Amerikaanse vrouwen). Santiago lijkt wel een reünie van pelgrims.
In de huiskamer werd er voor mij gezongen en dat was niet de eerste keer vandaag (dochter Natasha en kleinzoon Mink; zoonlief Bas, Jan en Fien,Joop en mijn Belgische vrienden Hugo en Gilbert), dit naast de hoeveelheid berichtjes etc. Daarna was het tijd voor ons zelf onder het genot van een biertje.

Mijn gevoel slingert heen en weer, van het jarig zijn tot de aankomst in Santiago. Morgen heb ik daar misschien een helderder beeld van.

We blijven drie dagen in Santiago en dan gaan we weer even op pad. Morgen komen Hugo en Gilbert aan, dus dat wordt een beetje feesten.

1. Jan:
    18 juni 2017
    Van harte gefeliciteerd Ad! Met je verjaardag én met je aankomst in Santiago. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat we elkaar op 2 maart in Den Bosch een hand gaven en dat jij nu helemaal te boet in Santiago bent aangekomen. Meer dan bijzonder. Ik heb genoten van je verslaglegging. Inspirerend en motiverend. Geniet er van met José en al die boor jou bekende pelgrims.
  2. Jean-jacques:
    18 juni 2017
    Gefeliciteerd niet alleen met je verjaardag geweldige leeftijd maar ook met het behalen van deze monster tocht! Ad ik had al respect voor je maar dat is als maar groter geworden. Waanzinnig wat je hebt gepresteerd! Hulde hulde. Ik was laatst bij pastoor vriend! Ik vertelde waar je zat en wil het verhaal graag horen. Vertelde dat je het goed maakt en ons op de hoogte houd van je mooie en boeiende reisverhalen! Groetjes uit Blaricum!

Jean-Jacques en Andre!
  3. Evelyne en Fred:
    18 juni 2017
    Gefeliciteerd met deze prestatie! Fred blijft maar zeggen dat het ongelooflijk is. Wat een energie.
  4. Rene marell:
    Proficiat....geweldig ✨
  5. Andre:
    18 juni 2017
    Gefeliciteerd Ad met je monster prestatie Laren - Compostela maar een persoonlijke diepe buiging zou meer op z'n plaats zijn. Maar naar je toe rijden om dat te kunnen doen zou het contrast tussen jouw en mijn prestatie alleen maar groter maken. Dus die buiging houdt je tegoed als we straks weer samen op de fiets stappen.
    Nageniet van je tocht en overleef de anticlimax van morgen niet weer 30 km lopen in de schaduw met een biertje omringt door allen die je lief zijn en geworden.
  6. Marja:
    18 juni 2017
    Dubbel gefeliciteerd! Ik heb er nooit aan getwijfeld of je het zou halen, maar het lijkt mij een bere prestatie.
    Ik hoop dat je niet meteen nog eengrotere tocht gaat bedenken, maar dat je gewoon gaat genieten met Jose een weekje op een waddeneiland.
    Hoop dat je heel lang na kan genieten!
    Op naar de 80!
    Hartelijke groet ook voor Jose,
    Marja
  7. 18 juni 2017
    Van harte gefeliciteerd Ad ! Met je verjaardag en natuurlijk die prestatie!
    Wij vinden het geweldig ongelooflijk!
    En ook al die verslagen , dank daarvoor.
    Nu lekker uitrusten samen met José.
    Ook knap gedaan hoor José!
    Heel veel lieve groeten van ons Jos en Mieke.
  8. Fien en Jan:
    18 juni 2017
    Ad, nogmaals van harte gefeliciteerd met jouw verjaardag en jouw meer dan geweldige prestatie, we zijn zo trots op jou. In 1 woordb geweldig! Vraag: wie was die Feyenoordspeler?
  9. Rob Loois:
    18 juni 2017
    Ad en José, van harte gefeliciteerd namens Fietsgilde 't Gooi.
    Ben met 500 pelgrim kilometers jaloers op je prestatie.
    Groet,
    Rob Loois
  10. Marian de Boer:
    19 juni 2017
    Dubbel gefeliciteerd Ad. En wat een prachtige prestatie! Geniet nog ff lekker na.
  11. Lennie Aarts:
    19 juni 2017
    Hallo Ad en José, hartelijk gefeliciteerd geweldig.
    Groetjes Ria & Lennie
  12. Jan en Remieke:
    19 juni 2017
    Ad, fantastisch dat je het geheel volgens de tijsplanning gehaald hebt. Gefeliciteerd! En ook met je verjaardag uiteraard.
  13. Marius Lokker:
    Hoi Ad,
    Kan en wil natuurlijk niet achterblijven!
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag en vooral met deze geweldige prestatie!
    Geniet ervan!
    Ik heb genoten van je mooie verhalen.
    Ben benieuwd wanneer je thuis komt. Laat maar even weten.
    Hartelijke groeten,
    Marius (van de SPEUIT)
  14. Joop:
    Dag Ad,

Allereerst gefeliciteerd nog met je verjaardag en het behalen van deze geweldige prestatie ook ik heb genoten van je reisverhalen uiteraard hopen wij je weer spoedig bij het koor te zien, geniet nog even
    Hartelijke groet,
    Het bestuur van de Speuit
    Joop Jägers
  15. Boudewijn Quint:
    Hoi Ad (en Jose),
    Dubbel gefeliciteerd met uiteraard allereerst je 70ste verjaardag !
    Het is een hele mijlpaal. Join the club !
    En dan natuurlijk jouw fantastisch uitgelopen pelgrimstocht. Wat een prestatie.
    Fijn dat Jose ook ook jouw laatste week,heeft,kunnen meelopen.
  16. Piet Schoutsen:
    Heey Adje,
    Was wel weer de mooiste verjaardag uit jouw geschiedenis denk ik. Lijkt mij een geweldige ervaring en dan ook nog eens te midden van Jose, Bas Natacha, Mink, vrienden en mede pelgrims fantastisch moet dat zijn.
    De komende dagen zal je nog wel veel meer mensen ontmoeten die aankomen na een lange tocht.
    Santiago is op deze manier je tweede thuishaven.
    Laat het allemaal maar lekker over je heenkomen.
    Nogmaals gefeliciteerd
    Piet
  17. Marijke:
    22 juni 2017
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag Ad, tegelijk jarig met Patrick en net zo oud ook. Wat een prachtige en memorabele tocht. Namens alle chauffeurs de allerbeste wensen, en een mooie voltooiing van je tocht gewenst.
  18. Bob:
    23 juni 2017
    Hoi Ad en José,
    Ik vind niet alleen je velen fantastisch maar ook je foto's zijn heel leuk !
    Groetjes,
    Bob