Vertrek

28 februari 2017 - Houten, Nederland

De klokken van de basiliek luiden. Ik ga op pad. Achterlatend familie en vrienden die me zo juist uitzwaaiden. Met hen werd ik door pastoor Vriend uitgenodigd in de consistoriekamer. De eerste stempel werd gezet - met tekst en uitleg - en daarna sprak hij het pelgrimsgebed uit.
Wat een mooi begin!

Buiten werd ik gezegend; het regende. Jasje dus maar snel aan ( nu nog met hulp van José) en op naar Santiago.  De eerste kilometers nog onder de indruk van het mooie begin. Eigenlijk is het jammer dat het zo snel aan mij voorbij is gegaan. Hopelijk zijn er voldoende foto's gemaakt, zodat ik het een en ander op een later tijdstip kan herbeleven.

Het lijkt afgesproken werk. Heel veel vogels begeleiden mij met gezang, maar het zijn voornamelijk de vinken die mij toe zingen. Eenmaal uit het bos laat ik de regen achter me en neem een eerste pauze. Koffie met natuurlijk!

Na de koffie begint het minst interessante gedeelte van de dag. Veel langs drukke wegen. Na De Bilt volg ik wandelpaden en besluit in de open lucht mijn eerste broodjes te eten. De route voert vervolgens door het prachtige beschermd natuurgebied van Amelisweerd. Beschermd of niet, binnenkort gaat er weer een 'hap' af: de snelweg moet weer breder!?
Bij het bezoekerscentrum ga ik wat drinken en omdat ik niet te mager mag terugkomen is de keuze welke taart ik zal nemen snel gemaakt: chocolade taart!

Een kleine twee uur later  - via een mooie route - word ik even na 16.00 uur door To Tassaron ontvangen in mijn eigen tuinhuisje (vrienden op de fiets). Zij is zeer vereerd dat ik mijn eerste overnachting bij haar doorbreng.

Beentjes omhoog en straks uiteten bij het eetatelier waar ik een sobere maaltijd krijg en zoals mijn gastvrouw zei "passend bij een pelgrim". Het eetatelier wordt gerund door mensen met een beperking. Ik draag dus ook nog wat bij aan het goede doel.

Eerste dag, een mooie dag. Ben erg tevreden!

1. Evert:
    28 februari 2017
    Prachtige dag!.....ik mis alleen het vijf uurtje :-)
  2. Bob:
    Mooi begin Ad,
    Jammer dat ik er niet bij kon zijn.
    Loop ze.
    Groetjes,
    Bob
  3. Jean-Jacques:
    28 februari 2017
    Mooi je eerste bericht te lezen!
    En het was zeker een zegenregentje!
    Er zijn veel foto's gemaakt. We bewaren ze dus dat komt wel goed! :-)

Cheers JJ
  4. Fien en Jan:
    1 maart 2017
    Het is nu echt begonnen! Een eerste dag vol emoties is voorbij. Misschien wel de moeilijkste dag, weg van Jose, familie en vrienden. Goed te horen dat je goed bent opgevangen in Houten. We denken aan je!!!

Lieve groeten.
  5. Marja:
    3 maart 2017
    Ik wil graag op de hoogte blijven, een plotseling overleden broer gooide roet in het eten