De kop is er af!

7 september 2021 - Salas, Spanje

Reizen is niet alleen vermoeiend, maar er is ook niets aan wanneer je dat alleen doet. Laten we het zo zeggen: het is niet mijn ding!

Drie lange reis/wachtdagen zitten er nu op en ik sta te trappelen om mijn tocht te beginnen.

In Bilbao liep ik bij het ondergrondse busstation de verkeerde route naar de uitgang. Ik ging richting nooduitgang en dat was niet de bedoeling zei de veiligheidsbeambte enigszins bozig. Hoop dat ik op mijn verdere tocht beter oplet!

Voor morgen kan ik geen herberg reserveren, dus ga ik op goed geluk op pad!

Mijn eerste stappen vanuit Villiciosa waren vriendelijk, zowel voor mijn benen als wat de omgeving betreft. Na een paar kilometer kwam daar het bekende paaltje/ bordje waarop de splitsing stond aangegeven: Gijon of Oviedo. In 2017 (alweer 4 jaar geleden) ging ik rechtdoor,  nu dus linksaf. Het feest begon ook direct, stijgen naar 400 meter. Er waren momenten dat ik van verzuring mijn benen niet meer voelde. Ik moest het dus rustig aan doen. Eenmaal de top bereikt kon ik genieten van het uitzicht; overal groen beklede bergen met hier en daar een nederzetting.

Nu nog 14 km naar de herberg, waarvan de laatste kilometers door bossen gingen en hier en daar waren de paden bezaaid met keien. De vermoeidheid voelde ik hierdoor des te meer.

In Pola de Siera was mijn herberg voor vannacht. In de supermarkt kocht ik samen met medepelgrim, de Bulgaar Ovideo, voedsel in en we verpoosden ons hiermee in de tuin.

Het ontbijt kwam uit de rugtas en moest buiten genuttigd worden. Daarna begon een nieuwe wandeldag. Hoewel in de omgeving van een grote stad vele drukke wegen lopen, was het verrassend hoeveel kleine wegen in het groen hier omheen lopen. Alleen de laatste kilometers gingen door de stad. De aankomst bij de Kathedraal is altijd weer een hoogtepunt. In de kerk kreeg ik van een broeder een stempel in mijn (pelgrims)paspoort =  Credencial).

In de herberg liggen witte schone lakens op bed en er is een ontbijt!!!!

Het was een goed ontbijt, maar om het in mijn maag te krijgen was veel energie nodig.

Bijtijds, 8 uur, op weg gegaan en voordat ik de verkeerde richting dreigde te gaan, werd ik hier door een Duitse man op gewezen. Hij bleek Arne te heten en hij vergezelde mij een deel van de tocht, waar we ook Don, een Amerikaan ontmoeten. Nog nauwelijks Oviedo uit of er was een geweldig uitzicht op de bergen, waar ik in de komende dagen kennis mee zal maken. Naast dit uitzicht waren ook de wegen weer prima, zeker wanneer je het lopen over keien ambieert. Mooi waren zij in ieder geval wel, meestal dwars door het bos heen. Tijd genoeg om al dit schoons te bekijken, evenals de tegemoet komende koeien, want de etappe van vandaag was hier lang genoeg voor.

In Grado werd de eerste de beste herberg aangedaan, waar we, Arne en ik, ieder een 1-persoonskamer kregen met ook nog een handdoek erbij. Wat een luxe voor € 12,00.

Hoe het mondkapjes-beleid hier is Spanje is valt niet te duiden. In publieke ruimte is het duidelijk, maar op straat lopen velen ook met een mondkapje op en anderen dus weer niet. Ik ben dus als pelgrim een beetje een paria, want buiten en al wandelend ga ik echt geen mondkapje dragen.

Het beviel best zo’n kamer en ik sliep er goed, maar ik kom hier om te wandelen dus wat oud brood opgepeuzeld en op pad!

In Grado ook nog even een ontbijtje genomen en toen definitief gestart. De uitzichten waren weer fantastisch, maar er moest hiervoor wel gelijk behoorlijk geklommen worden. In Cornellado moest even bijgetankt worden (cola + bocadillo). Een paar kilometers verder werd ik gewaar van enige bekendheid onder een aantal pelgrims. Zo werd mijn naam en leeftijd geroepen toen ik een groepje pelgrims naderde. Leuk hoor zo’n bekendheid/ respect, maar ik ga er niet beter van lopen. Het resultaat was wel dat ik tot aan mijn verblijf in Salas, vergezeld werd door Bert, een Hollander en Paolo, een Italiaan.

Het voorgeschotelde parcours was weer veeleisend en wanneer je zo inspannend bezig bent, moet je geen gedenkteken zien van een overleden pelgrim!

In Salas slaap ik in een Albergue op een zaal met 20 bedden. Ziet er allemaal goed uit. Minder goed ging het met het zoeken naar een slaapplek voor de komende twee dagen. Alle herbergen zitten vol! Gelukkig vond ik voor morgen nog een pension en kan ik me dit ook veroorloven. Dat geldt niet voor het Poolse echtpaar, dat nu morgen 31 km moet lopen!

1. Alex:
    Je bent lekker op weg Ad. Geniet van al je stappen…. 👍🙏
  2. Anneke:
    7 september 2021
    Zet hem op kanjer. Mooi stukje heb je weer geschreven. Succes met wandelen en veel droog weer. 🌞
  3. Duike:
    7 september 2021
    Top Ad, ik moet er niet aan denken. Vandaag heerlijk in het Amsterdamse bos gewandeld en pannenkoek gegeten in boerderij Meerzicht🤫
  4. Thijmen Jacobse:
    Hou je goed, Ad!! Stay strong en heeel veel plezier 🎶😁
  5. Paul:
    7 september 2021
    Je hebt in ieder geval mooi weer broeder.
    Succes met wandelen en de slaapplekken.
  6. Jean-jacques:
    8 september 2021
    Yes! Laat het avontuur beginnen! Succes en pas goed op je zelf!!
  7. Hans:
    8 september 2021
    Ik geniet hartstikke mee zonder kramp.. vanmiddag krijg je buitje voor cooling down.. pffff
  8. Lucas van der Erve:
    8 september 2021
    Ja man weer vol in de natuur. de kathedraal van Oviedo daar ben ik in geweest prachtig. En je kwam een “viervoetige” zeer bruine pelgrim tegen die al weer op de terugweg was. Mooie smaakvolle foto,s weer genieten man. Succes en niet overbelasten(leeftijd) Lucassio
  9. Rose-Mary:
    8 september 2021
    Wauw Ad wat een avontuur weer en een mooi verhaal. Succes verder en ik kijk uit naar het volgende verhaal. Dikke xx
  10. Henk wikkerman:
    Hou Ad
    Het klinkt allemaal wel avontuurlijk maar ook wel mooi geniet ervan en nog een mooie tijd
  11. Andre:
    8 september 2021
    Ja Ad, ik begrijp je overgang van goede conditie met de racefiets naar je wandelschoenen. Jean-Jacques begrijpt het des te beter met een tocht van een week over 3 x 3.100 meter toppen in de Savoie. Veel succes, geniet van je opdracht die je je zelf gaf.
  12. Luuk:
    9 september 2021
    Again, a top verslag and photos. Enjoying your writing. Take the good days with the not so good ones. Be safe Ad!!
  13. Jan willem de vries:
    13 september 2021
    Je bent heel goed bezig, Ad. Het is behoorlijk heftig, het terrein dat jij moet overwinnen. Het gaat je lukken! Heerlijk om te horen hoe je als pelgrim de tocht aanpakt.
    Dat we nu pas reageren komt door het feit dat jouw reisverhaal in de spam van Fien zat. Te laat geconstateerd dus.
    Groet, Fien en Jan.