Rome

16 augustus 2019 - Laren, Nederland

Er lopen vele wegen naar Rome en ik loop er één van. Het was voor mij niet een kwestie of ik naar Rome zal lopen, maar wanneer ik zou gaan. Dit laatste werd min of meer bepaald door mijn Belgische ‘stapvrienden’ Gilbert en Hugo, die ik ontmoet had tijdens mijn voetreis naar Santiago in 2017. In de 18 dagen dat ik met hen liep ontstond een mooie vriendschap.

Eind 2018 werd ik door Gilbert gebeld met de mededeling dat zij besloten hadden om naar Rome te lopen, maar ook dat ze het fijn zouden vinden wanneer ik meeging. Voor mij was het gelijk “Ja”, maar ik had ook nog te maken met het thuisfront. Het werd een proces, waarin de gunfactor een beslissende rol speelde.

Waarom naar Rome? Zeker niet alleen omdat ik gevraagd werd. Na mijn terugkeer uit Santiago werd mij steeds weer de vraag gesteld of ik het nog een keer zou doen en mijn antwoord was steevast: als ik ga, dan wil ik naar Rome. Voor mensen die mij kennen weten dat ik steeds weer op zoek ben naar nieuwe uitdagingen c.q. veranderingen. Blijft de vraag waarom naar Rome. In de afgelopen jaren heeft de weg naar Rome steeds meer bekendheid gekregen. Zelf fietsten we in 2012 reeds naar Rome en daarna was de vereniging “Pelgrimswegen naar Rome” nooit ver weg en de verhalen van mensen die naar Rome liepen maakten het verlangen om dit ook te doen alleen maar groter. Een voettocht naar Rome lag dus eigenlijk voor de hand.

Naast een gevulde rugzak neem ik ook een aantal vragen mee op reis: voelt  het lopen naar Rome anders dan het lopen naar Santiago; hoe zal het samen op reis mij bevallen en wat kom ik nu weer van mezelf tegen (ben ik al uitgeleerd over mezelf?). Vanaf maandag 19 augustus ga ik het allemaal ervaren. Dan stap ik in de trein naar Reims en de volgende dag begint mijn avontuur!

1. Kees:
    16 augustus 2019
    Super Ad ! Heel veel succes en geniet ! Ik kijk uit naar je reisverslag en ga het zeker volgen ! Vr.gr. Kees Binken
  2. Andre:
    16 augustus 2019
    Ik zal je niet op de voet volgen Ad maar in figuurlijke zin natuurlijk wel. Op de racefiets volg ik je in gedachten nadat we nog even een drankje gedronken hebben voor je vertrekt.
  3. Jan Emens:
    Ad. Geweldig...succes..
  4. Rob:
    Ad, veel plezier met je "stap"vrienden. Vrgr.Rob
  5. 16 augustus 2019
    Heel veel succes Ad. Wat hebben wij toch een sportieve buurman! !
  6. Anneke:
    16 augustus 2019
    Goeie reis en fijne wandeling. Wij gaan je zeker volgen.
  7. Hans:
    16 augustus 2019
    Knap hoor. Nemen jullie ook nog een stukje Via Appia Antica ??? Stelletje gladiatoren..
  8. Bas Laney:
    16 augustus 2019
    Elke reis in het leven is een mooie, deze dus ook! Als je er goed naar kijkt, blijf je altijd leren, ook over jezelf.
    Ik zal aan je denken!
    Liefs je zoon ☘️❤️🙏
  9. Gerard en Mieke de Blok:
    16 augustus 2019
    Nou dat wordt een hele uit daging neem me petje af ( die draag ik echt ) ik wens je veel kracht en wijsheid en zorg dat je weer heel thuis komt ik ben blij dat je het nog kan kwa gezondheid.
  10. Toine:
    16 augustus 2019
    Buon viaggio e come una casa sana. Heel veel plezier en ik zie je later in het jaar weer.
  11. Luuk:
    17 augustus 2019
    Weer een hele onderneming, but I’m sure you can do it, knowing Ad. Have fun, be safe, be smart, be strong!!
  12. Rose-Mary:
    17 augustus 2019
    Ik wil je heel veel succes, wijsheid, plezier en alles wat wenselijk is aan je meegeven op je Reis naar Rome. Ben heel benieuwd of je na Santiago inderdaad dingen over jezelf tegenkomt. Kijk uit naar je verhalen.
  13. Gerrit Ruijs:
    17 augustus 2019
    Heel veel plezier Ad en leuk dat ik je deze keer kan volgen, nee niet letterlijk. 😀
  14. Kees Meulenkamp:
    18 augustus 2019
    Wat geweldig om dat te lopen!! Starten in Reims en hoe wordt de route? Volgen graag je vorderingen!!
    Kees en ank
  15. Jan willem de vries:
    19 augustus 2019
    Ad, heel veel wandelplezier met jouw wandelvrienden. Pas goed op jezelf! Ik hoop voor je dat het net zo'n prachtige wandeltocht als die naaar Santiago. Fien en ik zullen je volgen. we kijken uit naar de verhalen. Veel gezondheid voor onderweg gewenst.
    Fien en Jan
  16. Jean-Jacques:
    20 augustus 2019
    Hey buddy!
    Heel veel succes met deze bijzondere reis weer! Geel knap niet alleen de reis er naar toe maar ook de durf om weer meer over he zelf te leren en te weten te komen. Ik volg je niet te voet zoals Mn vader dat zo leuk zij maar in gedachte elke stap. Succes man! 👊🏼