Rome

28/10 Vetralla - Sutri 23 km

29/10 Sutri - Campagnano di Roma 24 km

Campagnano di Roma - La Storta 23 km

La Storta - Rome 20 km

Gisteravond barstte de regen los, dus moesten de regenjacks toch nog even aan op weg naar een restaurant. Maar vanmorgen was het weer droog al waaide er aanvankelijk een koele harde wind.

Tijd om het koud te krijgen hadden we niet, want vanaf het begin moest er stevig geklommen worden. De route liep het eerste gedeelte veel door het bos, zodat we verstoken bleven van fraaie uitzichten. Af en toe konden we een blik werpen op het Lago di Bolsena.

Met al die klimmen op een rij voelde ik vermoeidheid in de benen. Italiaans vlak gaat nog goed, maar de steilere klimmen begin ik toch aardig merken.

In de buurt van Montefiascone komen we de eerste borden tegen met het getal 100. In deze omgeving wil iedereen pronken met ‘het is nu nog 100 km naar Rome’. Dus die 100 km moet met een behoorlijk korreltje zout genomen worden!

Slapen en eten bij de zusters in het Monastero is een belevenis, maar vooral goed verzorgd. Vijf pelgrims aan tafel is altijd weer goed voor leuke gesprekken. De Quenslander uit Australië was jammer genoeg een dissonant. (Van Luuk hoorde ik dat Quenslanders ‘dikke’ nekken hebben).

Vanuit het Monastero hebben we een prachtig uitzicht. De zon brand al aan de hemel nog voor we zijn vertrokken.

De route voert ons eerst nog langs ‘hoogtepunten’ van de stad alvorens ons te laten afdalen over wegen die ruim 1500 jaar oud zijn. Na een lange maar niet al te steile beklimming volgt een langzame afdaling over vooral lange rechte wegen, zonder dat er een dorpje te bekennen viel. Het landschap is hier vrij vlak en groen. Zo af en toe doen een verzameling van huisjes en bomen ons nog herinneren aan Toscane.

In Viterbo hebben we een appartement gehuurd, zodat we, voordat we de laatste spurt inzetten, nog kunnen wassen en uitrusten. Bij de supermarkt vertelde de informatrice alles over de beschermheilige van deze stad: Santa Rosa. Jaarlijks wordt er op 4 september een bijzondere activiteit georganiseerd, waar veel mensen zich uitsloven om een groot en vooral hoog beeld door de straten van Viterbo te sjouwen.

Soms heb je geen mooie uitzichten nodig om te kunnen genieten van de weg die gaat. Zoals vanmorgen toen de route kilometers lang over een holle, in tufsteen uitgehakte weg liep. De boomtoppen waren over de weg heen gegroeid, waardoor je onder een berceau liep. Zeer aangenaam, want het was al weer vroeg erg warm.

Daarna werd het allemaal wat minder mooi en veel zwaarder. Kleine veldwegen die op en neer gingen, bezaaid met veel stenen. Uitzichten op het vlakke land, akkers vol wintergroenten en olijf oogstende boeren. En dit alles in de volle zon.

In Vetralla slaan we, alvorens we even verderop bij de nonnen gaan overnachten, kamp op bij de eerste de beste Bar. In het Monastero wordt het hek tot de volgende morgen achter ons gesloten. Niets te doen daar en dus zo’n 4 uur wachten op het avondeten, dat prima in orde was.

Nog vier etappes. Het is raar, maar naarmate je dichter bij de eindbestemming komt, ga je toch aftellen, terwijl ik daar onderweg niet bij stil stond.

De zon schijnt al weer volop wanneer we op pad gaan. Ook vandaag is het net als al die andere dagen t-shirt en korte broeken weer. De etappe kan eigenlijk in tweeën beschreven worden. Het eerste gedeelte voerde ons voornamelijk door enorme plantages met hazelnoot-bomen. Mister Nutella was al langs geweest, zodat er weinig meer voor ons over was. De tweede helft liep door het bos in een dal en langs een riviertje. Het pad was één grote berceau. Twee keer moest het riviertje overgestoken worden, wat nog wel enig balanceren vereiste.

Het bos bestond uit veel kastanjebomen, die hun vruchten merendeels hadden laten vallen. Zo’n volle vrucht lijkt in eerste instantie op een klein egeltje. Elke keer dat ik er op trapte verwachte ik dan ook het stervensgeluid van een jong egeltje te horen. Het bleef bij kraken, wat niet het geluid was dat ik voorstelde.

Over dieren gesproken. Vanmiddag zag ik mijn eerste slang (ca. 1 meter lang) in het wild. Toen hij mij zag maakte hij zich uit de ‘voeten’.

Het Monastero was pad om 15.30 uur open en toen het zover was, moesten we nog een uur wachten voordat men kon zeggen of er plaats was. Daar had ik geen zin in en belde iemand anders. Binnen een poep en ....  was alles geregeld.

Geluid van autoverkeer en vliegtuigen. We naderen een grote stad. Het is nog knap dat men tussen al die wegen nog een redelijk beloopbaar pad hebben opgespoord. Verheffend was het overigens niet.

Aangekomen op de plaats van bestemming bleek dat we met het appartement opgelicht waren. Louche figuren stonden ons op te wachten en we moesten nog even wachten ivm de politie(?). Het appartement zelf had geen douche en ook de bijbehorende twee bedden ontbraken. Ik ben rechtsomkeert gegaan en iets anders geregeld.

Naar mate we Rome naderen wordt het steeds moeilijker om een slaapgelegenheid te vinden. Misschien hoort dat er bij, nog even lijden 😜

Ik wil nu niet alleen zo snel mogelijk in Rome zijn, ook mentaal heeft zich een omwenteling voltrokken: de weg moet erg makkelijk zijn, bij voorkeur een beetje aflopend. Nu de route naar La Storta werkte hier beslist niet aan mee, zodat het toch een beetje afzien was. Gelukkig was de route ook nog een beetje aangenaam, echter zonder oh’s en ah’s.

De zusters waren erg aardig en de slaapplek best ok voor een pelgrim. En, we werden niet opgesloten!

De laatste wandeldag. Iedereen is een beetje uitgelaten, wat overigens snel voorbij was door de weg die wij liepen. Die weg was de Via Trionfale. Van triomf was geen sprake. Geen klappende en meelijwekkende toeschouwers, maar auto’s en nog eens auto’s, waar enkele bestuurders een hobby hadden om pelgrims van de weg te rijden. Dat we om even over twaalf op het Pietersplein stonden is alleen al een kaarsje opsteken waard.

Nu nog even geen luxe, maar logeren bij een of ander kerkgenootschap, waar we in ieder geval twee nachten kunnen blijven op een slaapzaal!

In de komende dagen laat ik de afgelopen tijd rustig op mij inwerken. Een laatste blog zal hierover gaan. Één conclusie kan ik wel vast trekken en dat is dat ik uitzonderlijk mooi weer heb gehad. 3 dagen een heel klein beetje miezer en dat was het!

1. Jacques:
    31 oktober 2019
    Geweldig,fantastisch alweer een mijlpaal. Proficiat.
  2. Natasha Laney:
    Super trots op je 😘😘😘
  3. Henk wikkerman:
    Hoi Ad
    Petje af voor deze prestatie hartstikke goed je zal wel blij zijn dat je er bent,maar ook een terugblik wat geweest is
    Een zeer mooie ervaring waar je over kan praten
    Wens je nog een paar mooie dagen,en tot gauw
    Gr Henk W
  4. Gerrit Ruijs:
    Gefeliciteerd Ad, je bent in Rome, ik vond het met het vliegtuig al ver. 😉
    Dank voor al je mooie verhalen en foto’s, ik waande mij ook op vakantie.
    Ik heb er enorm van genoten.
    Ik heb nog wat ruimte op de golfkar en we gaan binnenkort ook weer borrelen. Doe je weer mee?
    Fijne tijd nog,
    Groetjes Gerrit
  5. Carsten Falkenstein:
    Wir sind stolz auf Dich, lieber Ad. Herzlichen Glückwunsch, Martina und Carsten
  6. Evelyne en Fred:
    Van harte gefeliciteerd met deze prestatie. Groetjes, Fred en Evelyne
  7. Rob:
    31 oktober 2019
    Ad, Wederom een grootse prestatie. Gefeliciteerd met dit mooie resultaat wat wij via je leuke en makkelijk leesbaar ( het lezen was een heel stuk makkelijker dan jouw loopprestatie denk ik ) reisverslag, en gelardeerd met mooie foto's ,hebben mogen meemaken. Top, Vriendelijke groet Rob
  8. Coby:
    31 oktober 2019
    Je bent er, wat een topprestatie! En nu even genieten van het feit dat je morgen niet zo veel hoeft te lopen! Of wordt het afkikken?
  9. Andre:
    31 oktober 2019
    Top gedaan Ad, 16 augustus vertrokken en nu al in Rome, nauwelijks te bevatten dat dat kan!
  10. Marian de Boer:
    31 oktober 2019
    Wow wow wow petje af hoor wat n prestatie echt heel knap. Alles even laten bezinken kan ik me voorstellen en hopelijk met plezier terugkijkend op deze bijzondere tocht. Geniet van de rust
    Lieve groet,
  11. Rose-Mary:
    31 oktober 2019
    Wauw Ad, je hebt t gedaan, weer een voor op je lange lijst Chapeau voor jou. Geniet even van het gevoel. Dikke overwinnings knuffel
  12. Lucas van der Erve:
    31 oktober 2019
    Proficiat met deze onderneming. Je hebt het "binnen"
    Je uiteenzetting hierover zal niet meer in de bibliotheek zijn maar in het Huis van Eemnes. Ik zie daar naar uit.
    Tot binnenkort. Voldaan dus.
  13. A. Hooft:
    31 oktober 2019
    Hoed af en een heel diepe buiging.
  14. Marius Lokker:
    31 oktober 2019
    Gefeliciteerd met deze prestatie! Geniet van Rome! Fijn om te weten dat je gezond je doel bereikt hebt.
    Bedankt voor je verhalen en we hopen snel in levende lijve nog meer te horen...
    Rina en Marius
  15. Paul:
    31 oktober 2019
    Weer een route afgestreept.
    Op naar de volgende.
    Geniet nog even na van deze top prestatie.
    En succes met het afkicken.
    Liefs Paul
  16. Alex:
    31 oktober 2019
    Geweldige ervaring erbij Ad. Fantastisch gedaan. Je moet genoten hebben van al die stappen. Nu lekker terug naar huis en weer komen zingen. We missen je.......
  17. Hans:
    1 november 2019
    Knap, prachtig. Heerlijk meegenoten. Ik ga je verhalen, indrukken en gevoelens zeker missen.
    Wordt zeker ook voor jou afkicken. Temperatuur, inspanning, omgeving, eten, niet meer door de zusters en nonnen ingestopt worden... zelf Hollandse winterkost koken... warme hug uit fris kikkerland.
  18. Irene laney:
    1 november 2019
    Respect,wat een prestatie!!! Geniet van het mooie Rome.
  19. Jean-Jacques:
    Beste Ad!
    Wat een bijzondere prestatie weer!
    Dankje wel voor je mooie verhalen en het delen van je avonturen! Ik zie je snel weer! Cheers JJ
  20. Boudewijn Quint:
    1 november 2019
    Helemaal geweldig Ad, je hebt het hem weer geflikt !
    En bijzonder dat je na 2000 km. nog zo fit stralend op het Pietersplein staat.
    Je verhalen voelden meestal "ontspannend" aan alsof je een "ommetje" had gemaakt.
    Op naar de Fjoertoer !
  21. 1 november 2019
    Geweldig Ad. Wat zijn wij byzonder trots op onze buurman! Niet te bevatten wat je allemaal gedaan hebt. Petje af! Geniet van Rome en.....fijn om je weer naast ons te hebben! Liefs van ons! !
  22. Anneke:
    1 november 2019
    Geweldig!! Wat een top prestatie. Genoten van alle mooie reisverhalen en de foto’s. Geniet nog even van Rome en rust lekker uit. Heb veel respect voor je hoe je deze tocht uit gelopen hebt.
    Groeten Anneke
  23. Jan willem de vries:
    1 november 2019
    Fantastisch gedaan, Ad. Een geweldige prestatie. Fijn dat je gezond en wel het Sint Pietersplein hebt bereikt met je maatje. We zijn trots op je!!!
    Gr. Fien en Jan
  24. Rene marell:
    2 november 2019
    Ad, geweldig....wat een tocht en wat een belevenis.... Gefeliciteerd....ik die het je niet na.... Blijft ook afzien....tot gauw net een pot bier!
  25. Ruud Bruin:
    3 november 2019
    Ad geweldig. 👍
    Ik sluit me aan bij de bovenstaande
    complimenten. TOP man.
    Tot ziens, straks weer in je vertrouwde Laren
  26. Piet Schoutsen:
    3 november 2019
    AD!!!! Geweldig weer! Gefeliciteerd. Wat weer een ervaringen! Ben positief jaloers. Het leek er op dat er deze keer wat meer problemen waren maar voor mij zijn jullie alle vier helden. Er valt weer veel te leren dus kijk ik weer uit naar de bijeenkomst van de Horstgroep binnenkort.
  27. Jan Emens:
    11 november 2019
    Gewoon een groot compliment
  28. Luuk:
    14 november 2019
    Congratulations Ad, what an accomplishment, great work. Nu maar even genieten van Rome!! Safe travel back to Laren.