Lucca

10/10 Sarzana - Pietrasanta 35 km

11/10 Pietrasanta - Lucca 32 km

12/10 Rustdag

13/10 Lucca - Altopascio 17 km

Het weer ziet er heel anders uit dan gisteren; een strak blauwe hemel. Toch zou het nog een paar uur duren voordat de zon de temperatuur zodanig opgewarmd had, dat we in ons t-shirt konden lopen.

De route voerde door het dal van de Magra, een rivier die nog nauwelijks de naam rivier waard is. Het is soms niet meer dan een stroompje.

Aan de ene kant van de weg zagen we veel bamboe, terwijl aan de andere kant zich panorama’s ontvouwden die weer prachtig waren.

Een rustige etappe waarbij de hoogte verschillen niet indrukwekkend waren. We konden dus alle energie voor morgen bewaren, wanneer er weer stevig geklommen moet worden

In Aulla hebben we onderdak gevonden bij de Chiesa di San  Caprasio.  De ontvangst met frisdrank en koekjes was alleraardigst en het bed in de slaapzaal is prima!

Een korte maar heftige etappe ligt voor ons. Beloofd was een uitzicht op de heuvels van de Apennijnen en op de zee. De eerste klimkilometers gingen in de mist over een stille weg. Langzaam probeerde de zon deze mist te doorboren. Het was een prachtig gezicht. Boven op de eerste klim kwam de zon door en ook dat leverde weer mooie uitzichten op. Na een lichte afdaling volgde de tweede klim. Deze ging door het bos en dat werd een erg serieuze klim. Ik moest alles uit de kast halen om uiteindelijk boven te komen. Eenmaal viel ik zijwaarts om, wel naar de goede kant gelukkig. Verder ontkom je er niet aan wat krassen en schaafwonden  op te lopen door de overwoekerende doornstruiken.

In Ponzano Superiore opende de bazin net de Bar. Hier mochten we zelf ons eigen brood opeten!

De lange afdaling had nog veel verrassingen in petto, waarbij leisteen en grote keien een hoofdrol speelden. Steil naar beneden, maar toch ook nog steil omhoog.

In Sarzana hadden we, in het plots regenachtige weer, moeite om onze slaaplocatie te vinden. Na nogmaals bellen stond de pastoor ons op te wachten bij de kerk. Erg beminzaam was hij niet. Naast onze container was nog een ruimte. Hier bleek een vluchteling te wonen. Net als drie dagen geleden zie je dat vluchtelingen in afwachting van misschien een verblijfsvergunning door de kerk worden opgevangen in ruil voor het verrichten van klussen.

Van Sarzana naar Pietrasanta is lopen met het verstand op nul. Industrieel gebied met drukke wegen. Het is het gebied van het marmer in het algemeen en van Carrara in het bijzonder.

Het geheel was niet de moeite waard om er foto’s van te nemen, vandaar dat ik me beperkte tot beelden etc.

Morgen naar Lucca. Ik kijk er naar uit en niet alleen dat de dames (Rita en José) ons daar op zullen wachten, maar ons (samen met José) eerder bezoek aan dit stadje maakte toen grote indruk op ons.

Onze slaapplek ligt, zo bleek, zo’n 5 km uit de route. We hebben maar een taxi genomen!

Met de bus terug naar de route. De zon schijnt volop en de route voert ons door het noorden van Toscane. Bamboe, olijfbomen, cipressen en gekleurde huisjes, we zien het allemaal.

De keren dat we door het bos lopen zijn ondanks de schaduw, toch de zwaarste kilometers. Hier klimmen en dalen we over natuurlijk weer keien, door geulen en over modder.

Lucca zelf zien we pas tegen het einde van dag, waar José en Rita ongeveer gelijktijdig met ons aankomen. Wij bij de kathedraal en zij op het station. Even later heffen we gezamenlijk het glas!

Morgen houden we een welverdiende rustdag!

Twee nachten in een appartement met grandeur, maar vooral een goed bed (lakens, dekens, etc) in een eigen kamer!

We verlaten Lucca in colonne. Ik lijk wel de rattenvanger van Hamelen met al die volgelingen (inmiddels 5). Bij Rita schoot het vanmorgen in haar rug, zodat ze aan het begin meer schuifelt dan loopt.

Het is weer zo’n overgangsetappe, van het stedelijke naar het landelijke. In Altopascio, ons eindpunt van vandaag, proeven we de historie. Lang geleden was hier al opvang van pelgrims, door een orde die als herkenningsteken een T (Tao) droeg. Vermoedelijk werd hierbij verwezen naar de laatste letter van het Hebreeuwse alfabet, omdat dit symbool staat voor compleet zijn (van a tot z). Het ging hier met name om pelgrims die op weg waren van Rome naar Santiago of omgekeerd. Het is dan ook niet verwonderlijk dat je hier ook afbeeldingen ziet van Jacobus.

Morgen gaan we min of meer het echte Toscane zien.

1. Anneke:
    13 oktober 2019
    Lucca is inderdaad een hele mooie plaats. Geniet van jullie mooie route door Toscane en de groeten aan José.
    Ook groeten van Toine.
  2. Marja:
    13 oktober 2019
    Gezellig dat José er weer bij is. Hoeveel kilometer nog te gaan? Zijn af en toe best lange etappes zeg! Omvallen lijkt mij toch misschien iets teveel van je lichaam gevergd? Het is maar een idee😉 plezier en sterkte, kom vooral gezond in Rome aan
    Groet msrja
  3. Lucas van der Erve:
    13 oktober 2019
    Man wat zijn dat echt super foto,s. Ik herken dingen die je gekiekt hebt. Dat deel van Italie is wonderschoon. Geniet van de natuur. Geef ik je mee. Gaat goed Lucas.
  4. Hans:
    13 oktober 2019
    Prachtig, blijf genieten in heerlijke Toscane 😎.
    Groetjes aan José
  5. Kees:
    13 oktober 2019
    Prachtige foto’s en iedere keer weer een indrukwekkend verhaal ! Ik blijf het volgen ! Succes met de rest van het traject !
  6. Rob:
    13 oktober 2019
    Ad, chapeau voor je ( jullie) prestatie qua lopen, maar tevens je aangename reisverslag. Groet en Rome " is in zicht"
  7. Paul:
    Mooi foto's broeder. José kan trots op je zijn. Liefs Paul en Irene
  8. Rene marell:
    14 oktober 2019
    Weer een mooi verslag Ad!
  9. Ruud Bruin:
    Mooie foto’s Ad. 👍
    ‘n fotograaf zou jaloers kunnen zijn.
    En hou vol tot je eindelijk mijn kaarsje
    kan opsteken in de St Pieterskerk.
  10. Alex:
    14 oktober 2019
    Geweldig Ad. Het schiet lekker op en je zit er nog steeds goed in. Complimenten hoe je de groep mee op sleeptouw neemt. Geniet van iedere stap.......
  11. Rose-Mary:
    14 oktober 2019
    Mooi verhaal weer Ad, hoop dat het met de rug van Rita weer beter.
    Leuk voor je dat José er weer is.
    Ben benieuwd naar je foto’s van Toscane.
    Heel veel succes weer verder, kijk uit naar je volgende verhaal.
    Dikke knuffel RM
  12. 14 oktober 2019
    H0i Ad. Wat een geweldige prestatie! wij zijn trots op je! En wat een prachtige foto s! Fijn dat Jose weer bij je is! Geniet er maar van! Wij wensen je nog veel succes en sterkte Veel liefs!
  13. Evert:
    14 oktober 2019
    Ik blijf genieten van die foto's !
  14. Jan willem de vries:
    14 oktober 2019
    Jullie zijn kanjers! Fijn dat Jose weer is aangesloten. Geniet van alles, kijk uit naar het volgende verhaal. Groetjes, Fien en Jan.
  15. Marian de Boer:
    15 oktober 2019
    Geniet lekker van het samen lopen en hou vol hé in goede gezondheid. Echt heel knap om na zoveel km nog zulke lange tochten te maken. Fijne dagen nog! Hoeveel nog?
    Lieve groet,
    Marian
  16. Bob:
    19 oktober 2019
    Hoi Ad en José en Rita .
    Beste Ad weer een stuk verder .Mooie foto’s, maar je moet die meisjes niet zo afmatten ze hebben blessures aan enkel en rug .
    Een beetje voorzichtig met de meisjes Ad🥰
    Nog veel wandel plezier !
    Groetjes ,
    Bob en Margot