Col du Grand Saint Bernard

16/9 Orsières - Bourg-Saint-Pierre 14 km

17/9 Bourg-Saint-Pierre - Col du Gr-St-Bernard 13 km

18/9 Col du Gr-St-Bernard - Aosta 29 km

19/9 Aosta - Chatillon  30 km

Gisteren was het na aankomst ‘knallen’. Eerst was er een opmerking van mij, die ze even aan het denken zette, daarna kwam de reactie van Gilbert, nadat hij zijn telefoon kwijt was: hij ging naar huis en ook zijn andere opmerkingen (meer kreten) waren niet slim. Het leek echt op reacties van een verslaafde, die zijn drank niet kan vinden, zijn hash niet kan vinden of, in dit geval zijn speeltje kwijt was.

Leuk was het allemaal niet, maar het liet wel duidelijk zien hoe vermoeid iedereen was.

Het terugvinden van zijn mobiel ging gepaard met allerlei excuses, etc. en ‘s avonds kon/mocht ik gewoon weer zijn wonden verzorgen.

De emoties van gisteren waren niet goed voor een gezonde nachtrust. Iedereen voelde het nog aan zijn lichaam. Het was dan ook begrijpelijk dat iedereen mijn voorstel accepteerde om niet het pad op te zoeken, dat niet geschikt was voor mensen met hoogtevrees. We kozen voor een alternatief.

Vanaf Bovernier kregen we een bospad voor de kiezen dat we niet gauw zullen vergeten. Het was enerzijds spoorzoeken en anderzijds klauteren over boomstammen en rotsblokken. Gelukkig werd  het na het dorp Sembrancher wat rustiger, maar de steile weg vanuit het dorp, na een kleine rustpauze, deden mijn bovenbenen toch enigszins exploderen.

In Orsières vinden we net als gisteren onderdak bij de parochie. We slapen op een matras op de grond, maar alle voorzieningen zijn er en alles is schoon. Hotel Terminus biedt hier zelfs een pelgrimsmenu aan.

Ik heb niet echt lekker geslapen. Misschien wat spanning voor de beklimming. De geest wil nog wel, maar de benen zijn vermoeid.

Onderweg vraag ik me af wat voor prestatie die kleine beentjes van mij niet moeten leveren. Ik heb respect voor ze!

In het kapelletje hoor ik een stem die zegt: “waarom doe je dit jezelf aan”.  Ik weet echter, dat wanneer ik op de top sta, ik alleen nog maar de euforie voel en het lijden allang weer vergeten ben.

Gelukkig heb ik een goede conditie zodat ik snel herstel en wanneer ik me even rust gun, ik van de omgeving kan genieten. Tijdens de beklimming worden we niet gespaard. Het is niet alleen de hele tijd omhoog, maar het klauteren over rotsblokken en boomstammen hoorde er gewoon weer bij. Tot slot nog een serieuze omleiding omdat ons pad geblokkeerd was door een kleine aardverschuiving.

In Bourg-Saint-Pierre wacht ons een weer prima ruimte tegenover de kerk. Eten doen we in de nabij gelegen Auberge.

Klaar voor de weg naar de top. Het is zwaar. Ik heb moeite met de smalle uitgeholde paadjes, waarop ik mijn evenwicht steeds verlies. Het is hetzelfde gevoel alsof ik door een tunnel rij.

We stoppen vaak om uit te rusten en foto’s te nemen. Heb ik ook wel nodig. De rotspaden zijn soms zo steil dat ik achterover dreig te vallen. Tot een bepaald percentage kan ik het nog redelijk aan, maar daarboven moet ik het van mijn karakter hebben. Het ademen wordt, naarmate we hoger komen, steeds moeilijker en steeds vaker struikel ik bijna: worden de stenen steeds hoger of til ik mijn benen steeds minder hoog op?

Na ruim vier uur zie ik onze hospice. Nog een paar honderd meter steile-wandrace en ik sta voor het bord “Col du Gd-St-Bernard alt 2473 m”. Moe, maar voldaan!

Het is guur, dus het jasje gaat aan. Vandaag 2000 hoogtemeters afdalen. Ik voel me redelijk hersteld wanneer ik aan de afdaling begin. Het valt niet mee. Ik kan geen snelheid maken, daarvoor is het vaak te steil en de ondergrond te rotsachtig.

Wanneer we de boomgrens naderen verdwijnt de wind en kunnen de jasjes uit. Warm wordt het zelfs.

Het middenstuk is redelijk vlak en loopt langs een rivier. Ook dit is mooi.

Zo rond Rignon gaan we weer dalen. Het is duidelijk dat de drie dagen klimmen niet alleen nog in mijn benen zit, maar ook in mijn hoofd.De laatste kilometers zijn dan ook zwaar.

In Aosta wacht een prima en goedkoop hotel op ons en ‘s avonds een heerlijk pelgrimsmenu!

Ons hotel ligt ongeveer 1,5 km van de route, dus dat komt er vandaag nog bij. Uit de laaghangende bewolking miezert het. Tijd voor het regenjasje, dat echter na de eerste beklimming al snel weer uitgaat. De route voert ons door het Aostadal met bergketens (reuze jongens) aan weerszijden. Het is de hele dag klimmen en dalen (we moeten langs al die oude  kastelen 😭) en hebben steeds een prachtig uitzicht op het dal onder ons.

Op het laatst hadden we een keuze mogelijkheid: 1) langs de autobaan, 2) met de bus en 3) een weg hoog boven de weg met enkele stevige klimmen. Het werd ‘natuurlijk’ drie, iets waar niet iedere Belg blij mee was 😂.

Aangekomen in Chatillon wachtte, in hotel Rendez Vous, een rendez-vous met José. Dat is nog eens een aankomst!

1. Paul:
    19 september 2019
    Broeder, jouw wandelpaden vallen nog mee in vergelijking wat wij in de Albanesche Alpen hadden.
    Ik begrijp wel dat je benen vermoeid zijn. Geen last van je tenen gehad bij de afdaling?
    Liefs Paul en Irene
  2. Paul:
    19 september 2019
    Ik zie dat je in de buurt van ASI begint te komen. Daar zijn wij vrijdag over een week. Zou leuk zijn om elkaar daar ergens te ontmoeten.
  3. Paul:
    19 september 2019
    Volgende week vrijdag zijn wij in de buurt van Asti. Misschien treffen we elkaar.
    Groetjes
    Paul
  4. Gaby:
    20 september 2019
    Respect Adje, goed gedaan!
    Wat een prachtige reis ben je toch aan het maken. Rome komt beetje bij beetje toch al een heel klein beetje in zicht. Geniet van de komende wandelingen, avonturen en natuurlijk van het samenzijn met José. Keep on going! Liefs je schoondochter
  5. Alex:
    20 september 2019
    Prachtige verhaallijn. Mooie emotie en beproevingen....... Het hoort er allemaal bij. Blijf gaan Ad. De geest is sterk.......
  6. Henk wikkerman:
    Hoi Ad
    Het is natuurlijk goed dat je je grenzen opzoekt maar je kan ook te ver gaan je bent geen twintig meer
    We wensen je nog een hele mooie wandeltocht toe
    Jetty Henk Wikkerman
  7. Anneke:
    Hoi Ad,

Ik voel met je mee. Heb je magnesium in je tas. Helpt tegen vermoeide spieren. Althans bij mij. Gebruikte het voor de Nijmeegse en had nergens last van.
    Nog fijne wandeldagen en groeten aan José.
    Anneke
  8. Hans:
    20 september 2019
    Prachtig. Plaatjes, vergezichten en vrouwtje gaan je zeker verder helpen. Avonds onder warme douche kuitspieren voorzichtig oprekken helpt.
    Veel moois. Hug Hans
  9. Lucas van der Erve:
    20 september 2019
    Beste man. Ik heb waardering voor je verslaglegging. Naast alle beslommeringen is het geweldig om te lezen wat jij schrijf. Het is, als ik het lees, soms best afzien,maar je laat je leiden door de natuur en das waar het om gaat. Ik geniet van je verhalen. Good Luck men.
  10. Gerrit Ruijs:
    21 september 2019
    Ik geniet van je verhalen en prachtige foto’s. Wat een wandeling ben je aan het maken. Hou vol Ad.
  11. Frans:
    Mooi Ad, met alle emoties en toch doorgaan, petje af. Groet en take care. Frans
  12. Bas Laney:
    21 september 2019
    Pa....wat een reis, het lijkt net het "echte" leven,....soms wat obstakels, pieken, dalen, keuzes maken....maar wat een mooie reis is het weer! Geniet er van, en weet dat ik super trost op je ben. Liefs je zoon.
  13. Bob:
    21 september 2019
    Weer een fantastisch verhaal met als einde knuffelen met José
    Groetjes,
    Bob en Margot
  14. Evelyne en Fred:
    21 september 2019
    Geweldig wat je weer doet Ad, en dan ook nog met zo'n trio Belgen. Wat fijn dat José je nu gezelschap komt houden. Sterkte en succes met de komende beklimmingen en afdalingen, Groetjes, Fred en Evelyne
  15. Luuk:
    21 september 2019
    Again, a beautiful story and pictures. Loosing a phone can be very stressful, hopefully it won’t impact the overall morale. Keep up the hard work and good luck for the rest of the walk.
  16. Jan willem de vries:
    22 september 2019
    Ad, wat een prestatie! Ik lees met veel bewondering jouw verhaal. Je bent een kanjer! Goed dat juist nu Jose jou komt vergezellen. Veel plezier samen. Groeten, Fien en Jan
  17. Jan Emens:
    22 september 2019
    Ad
    Kerel, wat een opofferingen ..en tegelijk op een boeiende wijze verslag doen van je reis naar Rome. Bewaak toch je grenzen Ad. Ergens je rust voldoende nemen...afijn, succes!! en blijf ook vooral genieten, wat dat is me ook duidelijk, dat je dat doet!.
    Tjooooo Jan
  18. Rene marell:
    24 september 2019
    Wat mooi Ad....zit gewoon te genieten op de stoel (dat is dus lekker makkelijk)!
  19. Evert:
    1 oktober 2019