We zijn begonnen

14 juni 2021 - Thérouanne, Frankrijk

Thérouanne, 14 juni 2021

Vier buitenlandse treinen maar niemand vroeg om een vaccinatiebewijs. Hoezo spelregels!!

Aangekomen in Calais werd al gauw duidelijk dat het lopen met een rugzak geen sinecure is: met al die trappen omhoog voelde je dat er spieren aan het werk waren waarvan je het bestaan al lang vergeten was.

De eerste dag moesten we eerst op zoek naar de route, die we na ongeveer 8 km kruisten. Alles door de stad (alle begin is moeilijk), maar vanaf hier werd het landelijk en was er zowaar ook koffie. Slapen in een Château gebeurt ons niet elke dag. Vandaag hadden we het na 22 km wel verdiend!

Voor de tweede dag op rij begon de dag bewolkt en klammig en ook vandaag brak de zon rond tienen door. Gisteren leverde dit laatste Ad wat verbrandingen op. Vandaag waren we beter voor bereid.

Het landschap wordt wat interessanter, met zijn kronkelende paden in een heuvelachtig landschap. Dit laatste levert vanzelfsprekend het nodige zweet op.

Voor ons overnachtingsadres hebben we heel veel moeite moeten doen, maar het is het beslist waard! Morgen 13 juni slapen we bij de nonnen. Moet kunnen!

De zon schijnt uitbundig op deze zondagmorgen. De omgeving is agrarisch, het is hier de graanschuur van Europa, maar misschien is dit het al niet meer. Alles verandert tenslotte. Het is stil. De geluiden die we horen zijn van de vogels en een traktor in de verte. De hazen die om wat voor reden achter elkaar rennen maken ook al geen geluid. Zelfs de kerk in een gehucht heeft zich aan de stilte onderworpen. Kortom, een omgeving zonder prikkels! Ideale omstandigheden om de drukte in het hoofd achter ons te laten. Ondertussen stijgen we (naar bescheiden hoogte) en dalen.

Zuster Lucia laat even op zich wachten,maar dat is geen probleem op het bankje in de schaduw. In de tuin wordt er een mis opgevoerd in verband met een nieuwe bisschop. Het is een drukte van belang. Zuster Lucia wijst ons de kamer en stempelt onze passen. Vanavond wordt er gegeten in de kerk!!!

Ons verblijf in de Abbaye Notre-Dame deed ons weer beseffen hoe sober het leven kan zijn. Voor de asceten was het een summum: o.a. slapen op een soort spijkerbed. Het lichaam dacht hier echter anders over! Gelukkig herstelde het door beweging en de warme temperaturen.

Onderweg zijn betekent in deze fase, naast het regelen van een slaapplek, ook het organiseren van voedsel. Hierbij moeten we soms twee dagen vooruit denken, omdat er simpel weg geen winkels of restaurants zijn. Gelukkig kunnen we hier en daar zelf koken.

Het landschap lijkt hier en daar vlak, maar met het plotseling verschijnen van een kerktoren, worden we al snel uit de droom geholpen. Mooi is het landschap met zijn uitgestrektheid in ieder geval wel! Mooi is vandaag ook onze herberg, waar we ons ingeslagen voedsel gaan bereiden en samen met pelgrim Carolien uit Zwitserland, gaan opeten.

1. Anneke:
    14 juni 2021
    Weer leuk om wat van jullie belevenissen te horen. Maar slapen op een soort spijkerbed zou mij niet kunnen bekoren. Maar je moet wat en het is maar voor één nacht.
    Is het niet te warm om te lopen? Nog fijne wandeldagen beiden.
    Lieve groeten van ons.
  2. Alex Oostvogel:
    14 juni 2021
    Wat heerlijk. Het klinkt weer als vanouds.
    Ook leuk dat jullie samen oplopen met andere pelgrims. Goed voor nieuwe trips in Zwitserland……
  3. Ruud Vermeulen:
    14 juni 2021
    Als ik jullie verhalen hoor ben ik weer even op de camino.
    heerlijk die landschappelijke rust, geniet ervan.en nog mooie wandel dagen.
    Groet,
    Ruud
  4. Duike:
    14 juni 2021
    Heel fijn om jullie belevenissen mee te beleven! Succes !
    Is hier mogelijk in het adres Bob eruit te halen?
  5. Lucas van der Erve:
    14 juni 2021
    Ben nogal jaloers maar op mijn leeftijd wordt het wat moeilijk dit te ondernemen.maar weer fijn om verhalen te vernemen. Succes met het toekomstige.Groet Lucassio
  6. Rose-Mary:
    14 juni 2021
    Lieve mensen, wat leuk om weer mee te mogen genieten van jullie verhalen en foto’s, het is weer een interessant verhaal, succes👍 Groeten RoseMary
  7. Andre:
    14 juni 2021
    Het is weer goud van ouds en het lijkt weer of je mee loopt!
  8. Jean-jacques:
    15 juni 2021
    Leuk jullie weer te volgen op weer een mooie en onvergetelijke reis. Loop veilig en geniet.
  9. Luuk:
    16 juni 2021
    Well done, the start is there. Enjoy the adventure, be safe. Hopefully the weather will be kind to you!
  10. Lidy Smit:
    16 juni 2021
    Dat is weer een mooie start daar in Frankrijk. Prachtige beelden van een fraai landschap. Hopelijk hebben jullie niet veel last van de warmte. Jullie laten ons weer heerlijk mee genieten van een mooie wandeltocht. Succes in de komende dagen!
  11. Gerard en Mieke de Blok:
    16 juni 2021
    wat leuk om jullie te kunnen volgen heel veel bewondering hebben we hoe jullie dit doen petje af spijkerbed lijkt ons een uitdaging hoor ha ha maar mooi hoor en bij de nonnen zou ik ook wel willen prachtig avontuur geniet ervan en doe voorzichtig lieve groeten v gerard en mieke xxx
  12. Rene marell:
    21 juni 2021
    Idd fijn jullie reis weer te volgen!