En route de Vézelay

2 april 2017 - Vézelay, Frankrijk

Ik verlaat Troyes door het historisch centrum en vervolgens via een wandelpad langs het riviertje de Vienne. Daarna loop ik in een leeg landschap; het blijft voor mij fascinerend.
Het dag loopt voorspoedig tot na Laines-aux-Bois. Nog niets vermoedend rust en eet ik wat bij een picknick bankje boven op de heuvel. Wat er nu verkeerd ging, de beschrijving in het boekje of de markering, weet ik niet, maar ik moest veel zoeken en een omweg van 4 km voor lief nemen. In het gastenboek van het tuinhuisje in Fôret Chenu, zie ik later dat ik niet de enige ben die is gaan dwalen. Al met al een lange en zeer vermoeiende met ruim 34 km op de 'teller', waarbij er een behoorlijk appèl werd gedaan op mijn mentale weerbaarheid.

Het is woensdag 29 maart, een mooie en warme dag. Voor het  eerst loop ik in mij t-shirt. Ik vraag aan een vrouw of er een bakker in het dorpje is, waarop ze me uitnodigde voor een kop koffie. Een tafeltje en stoel worden in de zon gezet. De koffie wordt geserveerd met een stukje cake, een reepje chocolade en wat koekjes. Hier kan ik voorlopig  mee vooruit. Bij het afscheid krijg ik een visitekaartje in mij handen gedrukt met de vraag of ik wil laten weten wanneer ik in Santiago ben aangekomen. Op het kaartje staat ook dat ze ook masseuse is. Jammer, mijn tijd is om!
Nauwelijks 8 km verder stop een auto en de man in de auto zegt dat ik bij het laatste huis koffie moet gaan drinken. Zeg maar tegen mijn vrouw dat ik je uitgenodigd heb. Even later zit ik aan de koffie met koekjes en neemt de man, inmiddels ook gearriveerd, een foto en vraagt naar mijn e-mailadres. De foto krijg ik gemaild!
Mooie vergezichten bij dit mooie weer en tot slot van deze lange dag een aardige ontvangst bij weer een nieuwe hospita voor één nacht in Roffey, waar ik voor het eerst deze reis mijn kleren was met een wasmiddel ipv shampoo.

Een nieuwe dag, nieuwe kuitenbijters, nieuwe uitzichten en nieuwe bos- en landweggetjes in deze relatief korte etappe. Ik slaap in een parochiehuis te Chablis, bekend om de wijnen. Aan de telefoon had de dame me verteld dat ik pas om 18.00 terecht kon. Bij aankomst eerst maar eens lekker gegeten en daarna alvast opzoek gegaan naar de locatie, welke moeilijk te vinden was. Gevraagd aan een man, blijkt deze de sleutel te hebben van de opvang, waar ik schuin tegenover sta.
De pelgrimsopvang in deze locatie start officieel pas op 1 april, dus heb ik geholpen met de gordijnen op te hangen, de onderlakens op bed te doen etc.

Slecht geslapen. Eigenlijk slaap ik al minder sinds het ingaan van de zomertijd. Het is merkbaar bij de eerste beklimmingen. Ik voel de pijn in mijn voeten, de pijn in de benen. Het gaat, maar alleen op karakter. Ik tel per km af. Het lijkt erop dat ze voor de pelgrims de meest slechte wegen hebben uitgezocht en deze zijn dan ook nog slecht aangegeven. Het kan er nog wel bij, maar niet heus. Mijn gevoel leg ik vast in een foto; een huisje met boom in het niemandsland. Hoe lang is het nog tot de volgende bakker?

Tegenover de bakker is een pleintje met een bank. Ik besluit te lunchen. Hierna gaat het beter. Ik loop onder de 'route du soleil' door, weer eens wat anders! De steile stukken heb ik blijkbaar allemaal vanmorgen gehad, want het merendeel van de kilometers lopen een licht bergafwaarts.
Eenmaal in Cravant aangekomen zoek ik mijn kamer voor deze nacht op. Helaas is het bijbehorende café (Bibi is nog steeds leuk André B), waar ik wat had kunnen eten, dicht. Dit geldt  ook voor het andere restaurant, zodat het weer eens een stokbroodmaaltijd wordt.

Nog twee dagen en dan ben ik in Vézelay! Vandaag een korte etappe voornamelijk langs de rivier de Cure. Ik krijg de rivier vanuit verschillende gezichtspunten te zien, van hoog tot laag. Het regent van tijd tot tijd, waardoor het vaak stenen pad glibberig is. Uitkijken dus, zeker na mijn val vanmorgen bij het weggaan; zag de laatste trede van de trap over het hoofd. Languit op de stenen vloer. Even een test of de botten broos waren. Niet dus!
Eenmaal in het hotel komt de zon door.

2 April, ik loop het laatste stuk naar Vezélay, van oudsher het vertrek punt van pelgrims naar Santiago. Bij het verlaten van Arcy-sur-Cure hangt de dauw in het dal, wat mooie plaatjes opleverde. Daarna voert de route veel door het bos, waar de paden nog glibberig zijn door de regen gisteren. Veel klimwerk ook, met daarna mooie uitzichten. De koekoek laat zich horen. Gaat hij me, net als vorig jaar ook volgen?
Van verre zie ik boven op een heuvel Vézelay al liggen, maar ik besef dat ik nog zo'n 10 km moet lopen voordat ik er ben. Toch heb ik al een beetje een jubelend gevoel, dat steeds sterker wordt. Vézelay!!
De laatste heuvel, het gaat nog redelijk met me en eerder dan ik had verwacht sta ik voor de basiliek. Op enkele toeristen na is er niemand! Ook binnen in de kerk tref ik wat toeristen aan in een lege kerk. Gelukkig kan ik wel een kaarsje opsteken (voor al mijn volgers en voor hen die het een beetje of  juist erg nodig hebben zoals Klaas).
Mijn lichte teleurstelling werd wel weer goedgemaakt door de hartelijke ontvangst door de Amis et Pèlerins de Saint-Jacques.

Slapen in het hotel le Compostelle leek mij heel toepasselijk en verdiend. Ben nu bijna 5 weken onderweg en heb ongeveer 1/3 van de afstand afgelegd. Vanavond eet ik met mijn mede pelgrim Frans. Het wordt ons afscheid! Onze wegen gaan scheiden!

1. Jacqueline:
    Hi Ad,
    Ik blijf het moedig vinden zo'n giga tocht. Vijf weken alweer onderweg; de tijd vliegt! Veel gastvrijheid zeg; fijn! Succes verder!
  2. Jan:
    2 april 2017
    Ad, in Vézelay, geweldig man, zo'n mijlpaal. En wat een ervaringen doe je op. Wel alles heelhouden hè..Bon Camino
  3. Evelyne en Fred:
    2 april 2017
    Hoi Ad, je vordert gestaag. Super, hoor, houden zo!
  4. Greet en Jacques:
    2 april 2017
    Sjonge,sjonge,RESPECT,Wij zijn al blij als we de crailose brug halen!go on,only 2000 km more!!Greet en JACQUES
  5. Evert:
    2 april 2017
    Goeie camino Ad! Doorgaan zo!
  6. Klaas en Lida:
    3 april 2017
    Het komt goed hoor Ad! Elke keer weer een stukje dichterbij de eindstreep geeft voldoening. Mooie foto's maar gelukkig heb je nog geen baard tot aan de grond! Dus stoppen is geen optie. Liefs uit Wormer
  7. Marja:
    3 april 2017
    Hoi Ad, wat een tocht zeg! Ben zelf net terug uit het Midden oosten. Je begrijpt met het vliegtuig. Je weet dat ik voor je tocht veel bewondering heb maar af en toe vraag ik mij ook wel af of je niet teveel van je lijf vraagt. Doe voorzichtig zou ik zeggen en ga gewoon eens een dag zitten!
    Liefs uit Hierden
  8. Bob:
    Beste Ad ,
    Ik verheug me steeds meer op weer een reis verhaal van jou.
    Fantastisch om je zo te volgen en steeds meer respect te krijgen door wat jij presteert.
    Met het koor gaat het goed ,alhoewel we jouw mooie stem wel missen !
    Volhouden Ad en de groeten van ,
    Bob
  9. Annette Brouwer:
    Dag Ad,
    Ja, nu je het zegt. Ik was na Laines au bois ook verdwaald. Na die heuvel langs die bosrand merkte ik dat ik veel te veel naar het oosten liep. En niemand op de eg te vragen. Ik was blij toen ik een jonge man en vrouw met twee kinderen op een picknickdeken zag. Ik vroeg beleefd waar ik was.
    'Hoe moet ik dat nou weten' zei de jonge huisvader onverschillig, waarna hij zich weer tot zijn gezin wendde.
    Na zoveel hartelijkheid onderweg schokte me deze boersheid. Ik moest er die middag nog vaak een denken. Wat voor voorbeeld geeft zo'n man zijn kinderen?
    Gelukkig zijn er mensen als serveerster Bibi die je dat weer doen vergeten.

Hoe loop je vanaf Vézelay Ad. Via Nevers of Bourges?" Ik wacht even op je bericht voor ik eventuele nieuwe tips geef.

buen camino
    Andre
  10. Adriaan:
    Ik loop via Nevers André. Vanavond logeer in bij Huberta en Arno
    Groet
  11. Kees:
    3 april 2017
    Prachtig om te lezen......karakter kan u niet worden ontzegd ! Klasse hoor,met veel plezier volg ik uw reisverhaal !! Succes en geniet er ook van ! ( ook ) Groet uit Wormer .
  12. Bas Laney:
    3 april 2017
    Bijna 1/3 van de camino, jouw kennende wil dat eigenlijk zeggen, dat je nu net een beetje lekker warm begint te draaien. Nog even en dan komt je vrouw (mijn lieve moeder) je ondersteunen en zelf ook een deel van haar camino lopen. Trots op jullie beide. Liefs uit het schone Blaricum.
  13. Carsten Falkenstein:
    Hallo Ad,
    we enjoy to reed your news very much. It's such a great adventure to walk the camino from Laren. And it's a great look to do this with nearly 70 years! A few weeks ago we started spanish. Let's hope we'll learn enough to talk some useful sentenses on our camino norte in june. In 2012 I also visited Vezelay on my way from Metz to Perigeuaux. So I know the way you walk a little bit ;-) We hope that Jakobus will always walk on your side. And in a few days Jose will walk on your side! Wnyoy your adventure! We are so glad to know that you enjoy it. All the best! Carsten and Martina
  14. Annette Brouwer:
    3 april 2017
    Doe Arno en Huberta de hartelijke groeten van me.
    Met Arno heb ik vaak contact. We gaan dit jaar het varkenshok tot scriptorium verbouwen.
    Ik ga even zien of ik nog tips voor je heb.

buen camino
    Andre
  15. Paul:
    3 april 2017
    Gisteren kookles gehad van een Italiaanse kok. Hij had een pelgrims-schelpje aan de muur. Dat moet goed komen met Ad dacht ik. En wat las ik....Eindelijk had je goed te eten.
    Hoop dat je de kracht blijft houden om de pijntjes te ignoren, maar denk om je lichaam. Je hebt er maar één.
    Veel sterkte en ik blijf voor je duimen.
  16. Luuk:
    4 april 2017
    Hi Ad,
    Wel jonge ik neem mijn petje for you af, well done.
    Some advice, de volgende keer je komt a masseuse tegen, laat je dan toch even behandelen.
  17. Marius Lokker:
    5 april 2017
    Mooie verhalen!
    Fijn dat het (soms) mooier weer wordt.
    Hou je taai, volhouden en succes!
    Vanavond weer zingen met de Speuit. We missen je!
  18. Fien en Jan:
    5 april 2017
    Dag Ad, we zijn ongelooflijk trots op je! Lezen je stukjes telkens met veel plezier. Jouw sterke karakter zorgt er voor dat je het zult gaan halen. Ik neem aan dat de slaapplekken vanaf Vezelay zullen toenemen, het is immers voor velen de startplek naar Compostella. Binnenkort krijg je lief gezelschap, het zal je goed doen. Groeten van Fien en Jan.
  19. Klaas en Lida:
    6 april 2017
    Wat lief dat je ook aan Klaas dacht toen je het kaarsje opstak. Het doet hem zeker goed zo'n heilig gebaar. Tot schrijfs